Via het webformulier hieronder kan je gedetailleerde informatie opvragen zoals bijvoorbeeld informatie die nodig is voor de opmaak van bodemonderzoek (OVAM), grondverzetstudies, juridische dossiers, de opmaak van geur- en geluidstudies, de opmaak van gemotiveerde verklaringen, …
- Kostprijs | De meeste informatievragen kosten iets meer dan 60 euro. De tarieven staan hieronder vermeld.
- Facturatie | Na aflevering van de gevraagde informatie wordt een factuur opgemaakt
- Hoe krijg je de documenten | De aangevraagd informatie wordt digitaal overgemaakt via mail en/of Wetransfer, tenzij anders aangevraagd.
- Timing | Reken op 1 tot 2 weken verwerkingstijd
Tip: Vermijd overbodige kosten en tijdverlies en vermeld het doel van je informatievraag. Voor een bodemonderzoek is andere informatie relevant dan bijvoorbeeld voor een geurstudie.
Tip: Ken je de kadastrale nummers van de percelen niet? Je kan ze opzoeken via Geopunt Vlaanderen.
1. De gevraagde informatie wordt normaal opgespoord via de locatie. Dat wil zeggen het huidige adres (straatnaam en nummer) en de huidige kadastrale perceelnummers.
Het is dus belangrijk om deze informatie zo duidelijk mogelijk door te spelen aan de cel Milieuvergunningen. Een plan of uittreksels uit een notariële akte of andere informatie kunnen helpen om de gevraagde informatie op te sporen. Dergelijke informatie kan je toevoegen in een bijlage aan het webformulier.
Let op: Het adres vermeld op de kadastrale legger komt niet altijd overéén met huidige adres (straat en huisnummer)!!!
2. Meestal zit de gevraagde informatie vervat in vergunningsdossiers en krijg je een kopie of scan van de relevante delen van het gevraagde dossier.
Het aantal dossiers verbonden aan een kadastraal perceel kan bijzonder hoog oplopen. Er zijn locaties waaraan tientallen dossiers verbonden zijn. Dit is bijvoorbeeld soms het geval op locaties met oudere gebouwen. In dat geval is het aanbevolen om eerst via het webformulier voor de ‘Aanvraag stedenbouwkundig uittreksel’ een overzicht van de bekende vergunningen aan te vragen. Vermeld in de opmerkingen dat je eventueel ook milieutechnische informatie zult opvragen.
Op basis hiervan kan je nader bepalen welke vergunningen voor jou echt nodig zijn. Dat spaart meestal tijd en vaak ook onnodige kosten. Voor een geurstudie is het bijvoorbeeld niet nuttig om een vergunning uit 1930 op te vragen voor het verhogen van de keteldruk in een stoommachine.
3. Het archief van de gemeentelijke cel Milieuvergunningen bevat geen of slechts zeer beperkte informatie aangaande:
- het militair verleden van de vliegvelden van Wevelgem of Moorsele
- locaties met verhoogde kans op de aanwezigheid van oorlogsmunitie
- brandschade
- PV’s
- grondverzet (ophoging/afgraving) of demping grachten en plassen
- de vroegere aanwezigheid van tijdelijke bronbemalingen nabij locaties waar bodemonderzoek vereist is. Dit was vroeger in veel gevallen geen meldingsplichtige of vergunningsplichtige activiteit. Bijgevolg is die informatie niet systematisch leverbaar.
4. Informatie uit bijv. klachten, vaststellingen, enz…. wegens milieuschade wordt – waar beschikbaar en enkel indien relevant – anoniem mede gedeeld.
5. In sommige gevallen kan informatie uitsluitend opgespoord worden op naam van de oorspronkelijke aanvrager van een vergunning – uiteraard enkel als die naam aan ons bekend is, vermeld dergelijke informatie in het opmerkingenveld van het webformulier.
6. Informatie aangaande de bestemming is hier op deze website te vinden.
7. De geleverde informatie is een momentopname.
Er worden continu oude dossiers verwerkt en/of gecorrigeerd in de gemeentelijke databank waardoor de status van een perceel kan veranderen. Dossiers bevatten bovendien niet altijd de gevraagde informatie zoals bijvoorbeeld de indelings- of de rioleringsplannen van een bedrijf.
8. Een informatievraag is een goed moment om na te gaan of er foute informatie in de databanken van de overheden is geslopen. Zo nodig kan een controle/correctie aangevraagd worden.
Per aanvraag naar alle vereiste vastgoedinformatie betreffende één volledig dossier door notarissen, vastgoedmakelaars en andere naar aanleiding van de overdracht van een onroerend goed, wordt de volgende retributie aangerekend:
- 60 euro
Als volledig dossier wordt begrepen alle noodzakelijke informatie betreffende één dossier op te zoeken in het archief.
Voor het opzoekingswerk en het afleveren van inlichtingen inzake omgevings-, milieu- en stedenbouwkundige vergunningen en gegevens op vraag van notarissen, vastgoedmakelaars, studiebureaus, bodemsaneringsdeskundigen en andere wordt volgende retributie aangerekend:
- 60 euro voor maximaal 5 afschriften van exploitatie-/milieu-/stedenbouwkundige/omgevingsvergunnings- of andere dossiers per locatie
- 150 euro wanneer 6 tot maximaal 10 afschriften worden gevraagd van exploitatie/milieu-/stedenbouwkundige/omgevingsvergunnings- of andere dossiers per locatie
- Indien meer dan 10 afschriften worden gevraagd van exploitatie-/milieu/stedenbouwkundige/omgevingsvergunnings- of andere dossiers per locatie, wordt het bedrag van 150 euro verhoogd met 50 euro per schijf van 10 afschriften.
Onder afschrift wordt hier begrepen elke opzoeking die resulteert in een afzonderlijk document dat wordt bezorgd, digitaal of in kopie. Deze bedragen worden verhoogd met de retributie voor afleveren van fotokopies.
Gecoördineerde versie CBS 26.04.2023