Het derde thema is communicatie. Enerzijds willen we de ondernemers zo goed mogelijk informeren over allerlei relevante zaken via een apart webplatform www.ondernemeninwevelgem.be, maar willen we hen ook helpen om zich in de kijker te zetten via verschillende kanalen.
3.1 | Communicatie naar ondernemers
We willen ervoor zorgen dat het voor iedereen duidelijk is wanneer men welk soort communicatie mag verwachten.
Waarom willen we dit aanpakken?
Op vandaag communiceren we op verschillende manieren met de ondernemers: via Facebook, nieuwsbrief, mail, brief, telefoon,… We willen uitzoeken wat de meest geschikte manier is om ondernemers te bereiken.
Wat willen we doen?
Er wordt een externe partner ingeschakeld om een communicatieplan uit te werken waarbij wordt bepaald welke manier van communiceren het meest geschikt is.
Wat is onze doelstelling?
Een duidelijk plan voorleggen over hoe zal gecommuniceerd worden met ondernemers, zodat men hierop kan anticiperen.
Wanneer?
Eerste semester van 2022
Budget?
Éénmalig budget van 2.500 euro, tenzij i.s.m. de Profploeg
Waarom willen we dit aanpakken?
Ondernemers willen op een eenvoudige manier de nodige informatie kunnen terugvinden. De gemeentelijke website bevat ook veel niet-relevante info voor ondernemers, waardoor de relevante info moeilijker te vinden is.
Wat willen we doen?
Er wordt een aparte sub-site gemaakt van waaruit de ondernemers eenvoudig verder kunnen surfen naar de relevante pagina's
Wat is onze doelstelling?
Een overzichtelijke website creëren waar ondernemers alle relevante informatie vlot kunnen terugvinden.
Wanneer?
Eerste semester van 2023
Budget?
nihil
Waarom willen we dit aanpakken?
Wegenwerken of evenementen brengen vaak heel wat verkeershinder met zich mee. Het is belangrijk dat ondernemers tijdig en correct worden geïnformeerd over de precieze hinder zodat men hierop kan anticiperen.
Wat willen we doen?
Samen met de dienst Openbare Infrastructuur en Mobiliteit en de cel Communicatie wordt een draaiboek opgemaakt waarbij per type werken wordt bepaald op welke manier wordt gecommuniceerd.
Wat is onze doelstelling?
Een duidelijk plan uitwerken zodat ondernemers - indien nodig - tijdig op de hoogte worden gebracht van eventuele hinder.
Wanneer?
Tweede semester van 2022
Budget?
nihil
3.2 | Communicatie naar klanten en externen
Het is belangrijk dat klanten vlot hun weg vinden naar lokale ondernemers. Daarom willen we ervoor zorgen dat mogelijke klanten en andere geïnteresseerden weten welke ondernemers gevestigd zijn in onze gemeente.
Waarom willen we dit aanpakken?
De bedrijvengids is niet enkel een belangrijke bron van informatie voor de gemeentelijke diensten, maar is ook een handige tool voor inwoners die op zoek zijn naar een bepaalde vakman, winkel, horecazaak. Het is daarom belangrijk dat elke ondernemer gebruikmaakt van deze gratis webpagina om zoveel mogelijk informatie te delen met potentiële klanten.
Wat willen we doen?
We willen ondernemers wijzen op de voordelen van een goed ingevulde bedrijvengids-pagina. Op die manier beschikken we als gemeentebestuur over meer en correctere gegevens, en kunnen inwoners ook vlotter beroep doen op een lokale ondernemers. Er worden acties uitgewerkt gericht naar ondernemers (vb. mailing) én naar inwoners (vb. herasdoeken langs invalswegen).
Wat is onze doelstelling?
We willen zoveel mogelijk ondernemers overtuigen om hun pagina in de Bedrijvengids aan te vullen en up-to-date te houden.
Wanneer?
Tweede semester van 2022
Budget?
Éénmalig budget van 500 euro
Waarom willen we dit aanpakken?
Via sociale media is het mogelijk om op een eenvoudige manier een breed doelpubliek te bereiken. Als gemeente bepaalde ondernemers in de kijker zetten is een kleine moeite, maar voor handelaars kan dit een grote steun betekenen.
Wat willen we doen?
Er wordt in overleg met de cel Communicatie een kader vastgelegd met de voorwaarden waaraan een bericht moet voldoen om te kunnen delen op de gemeentelijke Facebookpagina, zodat ondernemers frequenter in de kijker kunnen worden gezet.
Wat is onze doelstelling?
Op regelmatige basis (een groep) ondernemers in de kijker zetten.
Wanneer?
Eerste semester van 2024
Budget?
nihil
Waarom willen we dit aanpakken?
We willen ondernemingen overtuigen om zich te vestigen in Wevelgem.
Wat willen we doen?
Tijdens de tweejaarlijkse Bedrijven Contactdagen willen we Wevelgemse ondernemers samenbrengen op een groepsstand of op een bepaalde manier de Wevelgemse ondernemingen extra in de kijker zetten.
Wat is onze doelstelling?
De Wevelgemse ondernemers duidelijk in de kijker zetten tijdens Bedrijven Contactdagen.
Wanneer?
Tweede semester van 2023
Budget?
Éénmalig budget van 10.000 euro