Het actieplan moet drempels verlagen voor zowel ondernemers als klanten. We willen ondernemers aantrekken door de administratie te vereenvoudigen en kantoorruimte te voorzien voor jonge starters. We willen hen letterlijk de weg tonen naar onze bedrijvencentra. Maar we willen de klanten ook dichter bij de ondernemers brengen, onder meer door verdere promotie van de Wevelgemse Kadobon. Lokale producten en producenten zullen we in de kijker zetten door een geschenkmand samen te stellen.
2.1 | Nieuwe ondernemers aantrekken
We willen het voor ondernemers zo eenvoudig mogelijk maken om een zaak te starten in onze gemeente. Daarom zullen we vijf acties uitwerken om deze drempel zoveel mogelijk te verlagen.
Waarom willen we dit aanpakken?
Ondernemen begint met een goed idee. Maar soms is het moeilijk om in te schatten of een bepaald idee wel goed genoeg is om een succesvolle onderneming op te starten. Daarom willen we prestarters begeleiden bij de zoektocht naar de haalbaarheid van hun idee, en bij de eerste voorbereidingen van hun opstart.
Wat willen we doen?
Wevelgemse prestarters krijgen de kans om hun business-idee voor te stellen aan een professionele jury. De deelnemers waarvan hun idee positief wordt geëvalueerd kunnen genieten van verdere begeleidingstrajecten (bv. via Start & Go of Unizo).
Wat is onze doelstelling?
Potentiële ondernemers overtuigen om effectief de stap naar het ondernemerschap te zetten.
Wanneer?
Eerste semester van 2024
Budget?
Éénmalig budget van 4.000 euro
Waarom willen we dit aanpakken?
Veel starters in de dienstverlenende sector werken van thuis uit en hebben niet echt een professioneel kantoor waar men potentiële klanten kan ontvangen. We willen deze ondernemers stimuleren om beroep te doen op de diensten van bedrijvencentra, zodat men in een professionele omgeving klanten kan ontvangen.
Wat willen we doen?
Er wordt een tegemoetkoming voorzien voor Wevelgemse starters die een kantoorruimte of vergaderzaal huren in één van de bedrijvencentra. Hierdoor kan men op een professionelere manier klanten ontvangen en kan men ook in contact komen met andere ondernemers.
Wat is onze doelstelling?
Startende ondernemers laten kennismaken met de bedrijvencentra zodat men hier ook kan netwerken.
Wanneer?
Tweede semester van 2023
Budget?
Jaarlijks budget van 2.500 euro
Waarom willen we dit aanpakken?
Er bestaan heel wat vergunningen en toelatingen. Ondernemers klagen soms over de overdreven administratieve lasten. We willen dit beperken tot het minimum.
Wat willen we doen?
Alle producten en processen van de cel lokale economie worden in kaart gebracht en waar mogelijk vereenvoudigd en gedigitaliseerd. Daarvoor doen we beroep op een externe partner die de procedures onder de loep kan nemen en de meest efficiënte wijzigingen kan voorstellen.
Wat is onze doelstelling?
Onnodige vergunningen, toelatingen en processen bijsturen of afschaffen zodat de administratieve last tot het minimum wordt beperkt.
Wanneer?
Eerste semester van 2022
Budget?
Éénmalig budget van 2.500 euro, tenzij i.s.m. de Profploeg
Waarom willen we dit aanpakken?
Horecazaken moeten voldoen aan tal van verplichtingen. Vaak is het voor de uitbaters een doolhof om alles uit te zoeken en om de vele verschillende vergunningen aan te vragen. We willen dit vereenvoudigen.
Wat willen we doen?
Samen met een expert wordt onderzocht of er één overkoepelende vergunning kan ingevoerd worden voor horecazaken waarbij alle gemeentelijke vergunningen of toelatingen in 1 keer kunnen behandeld worden. Daarnaast wordt een duidelijk overzicht gemaakt van de vergunningen die bij derden moeten aangevraagd worden.
Dit wordt samen gebundeld in 1 fysieke map die de uitbater kan bijhouden in de zaak.
Wat is onze doelstelling?
De administratieve last voor horecazaken verminderen en de nodige ondersteuning aanbieden om te voldoen aan alle verplichtingen.
Wanneer?
Eerste semester van 2023
Budget?
Jaarlijks budget van 250 euro
Waarom willen we dit aanpakken?
Momenteel ontvangt elke nieuwe ondernemer een brief met een korte toelichting over het aanbod van de gemeente en de bedrijvengids. Deze brief is echter onvoldoende duidelijk.
Wat willen we doen?
De brief wordt vervangen door een postkaart of folder met slechts heel beperkte informatie, maar met een duidelijke call-to-action, zodat men de relevante info online kan raadplegen.
Wat is onze doelstelling?
Meer ondernemers op de hoogte brengen over de diensten van de gemeente.
Wanneer?
Eerste semester van 2022
Budget?
Jaarlijks budget van 250 euro
2.2 | Nieuwe klanten aantrekken
We willen onze ondernemingen ondersteunen bij het aantrekken van nieuwe klanten.
Waarom willen we dit aanpakken?
Veel mensen vinden een geschenkbon niet zo leuk om te geven. Om een aantrekkelijker aanbod te hebben voor de ondernemingen om te schenken aan hun personeel, en als aanvulling op de Wevelgemse Kadobon, wordt een Wevelgemse Geschenkmand samengesteld.
Wat willen we doen?
We willen het samenstellen van een geschenkmand bestaande uit Wevelgemse producten én een Wevelgemse Kadobon faciliteren. We zullen hierbij een lijst samenstellen van producten die hiervoor in aanmerking komen en contacten leggen met meerdere handelaars die dergelijke mand willen/kunnen aanbieden.
Wat is onze doelstelling?
Zowel de Wevelgemse Kadobon als de lokale producten extra in de kijker zetten.
Wanneer?
Tweede semester van 2022
Budget?
Is opgenomen in punt 2.2.2
Waarom willen we dit aanpakken?
We willen de Wevelgemse Kadobon regelmatig in de kijker zetten zodat deze nog vaker wordt gebruikt.
Wat willen we doen?
Er wordt jaarlijks minstens één grote promotiecampagne georganiseerd, om zowel de Kadobon als #kooplokaal te promoten. Deze campagne kan plaatsvinden n.a.v. een bepaalde gelegenheid of om een bepaalde doelgroep te bereiken.
Voorbeelden: werknemers industriezones, jeugd, zomeractie
Wat is onze doelstelling?
De Wevelgemse Kadobon ook tijdens andere periodes dan louter de eindejaarsperiode in de kijker zetten.
Wanneer?
Jaarlijks vanaf 2022
Budget?
Jaarlijks budget van 5.000 euro
Waarom willen we dit aanpakken?
Wekelijkse markten en de kermissen lokken heel wat bezoekers naar de kernen. Het is dus belangrijk om deze te blijven ondersteunen zodat we bloeiende markten en kermissen hebben.
Wat willen we doen?
Er worden extra standhouders gezocht om de vrije standplaatsen in te nemen. Daarnaast wordt het marktcomité opnieuw samengesteld zodat er samen gerichte acties kunnen georganiseerd worden.
Wat is onze doelstelling?
De wekelijkse markten en de kermissen extra in de kijker zetten door een gevarieerd aanbod en leuke acties.
Wanneer?
Eerste semester van 2022
Budget?
Jaarlijks budget van 2.000 euro
Waarom willen we dit aanpakken?
De Wevelgemse Fietskoeriers zorgen ervoor dat inwoners langer kunnen deelnemen aan het sociale leven, doordat ze naar de markt kunnen gaan zonder daarbij met zware zakken te moeten sleuren. Voor jongere mensen is het de ideale manier om een bezoek aan de markt te combineren met andere boodschappen of tussenstops (vb. kinderen ophalen op school).
Wat willen we doen?
De Wevelgemse Fietskoeriers extra in de kijker zetten op de markt zelf en via de gemeentelijke communicatiekanalen zodat alle marktbezoekers weten wat de Wevelgemse Fietskoeriers precies doen.
Wat is onze doelstelling?
De diensten van de Wevelgemse Fietskoeriers meer bekendmaken bij de marktbezoekers.
Wanneer?
Tweede semester van 2023
Budget?
Éénmalig budget van 1.000 euro
Waarom willen we dit aanpakken?
Nieuwe inwoners zijn vaak nog op zoek naar een leuke horecazaak, een vriendelijke handelaar of een goede vakman. We willen hen helpen bij deze zoektocht.
Wat willen we doen?
Tijdens de jaarlijkse receptie voor nieuwe inwoners ontvangt men telkens een welkomstpakket. Er wordt een folder opgemaakt over de Wevelgemse Kadobon en de bedrijvengids om toe te voegen aan dit pakket zodat de nieuwe inwoners deze projecten leren kennen.
Wat is onze doelstelling?
Zoveel mogelijk nieuwe inwoners laten kennismaken met de lokale ondernemers en initiatieven.
Wanneer?
Tweede semester van 2022
Budget?
Jaarlijks budget van 250 euro
Waarom willen we dit aanpakken?
Handelszaken of horecazaken die zich op een bepaalde manier onderscheiden zullen extra in de kijker worden gezet. Dit maakt het voor de klanten ook eenvoudiger om deze zaken te leren kennen en ondernemers worden beloond voor hun extra inzet.
Wat willen we doen?
Er wordt een label ingevoerd voor ondernemers die zich op een bepaalde manier onderscheiden:
- Toegankelijkheidslabel: zaken die een goed resultaat halen na de toegankelijkheidsscreening kunnen hiervoor een label krijgen;
- 100% Wevelgem: zaken die een bepaald aantal streekproducten verkopen kunnen hiervoor een label krijgen. Eventueel i.c.m. Geschenkmand en Wevelgemse Kadobon
Wat is onze doelstelling?
Een overzicht samenstellen van handels- en horecazaken die zich op een bepaalde manier onderscheiden.
Wanneer?
Tweede semester van 2024
Budget?
Éénmalig budget van 250 euro
2.3 | Drempelverlagend netwerken
We willen verder inzetten op netwerken en ondernemers met elkaar in contact brengen.
Waarom willen we dit aanpakken?
Netwerken is en blijft zeer belangrijk voor ondernemers. Als gemeente willen we ervoor zorgen dat de drempel voor ondernemers zo laag mogelijk is door verder in te zetten op het jaarlijkse netwerkevent.
Wat willen we doen?
Het jaarlijkse netwerkevent was steeds een groot succes, maar we willen het aspect netwerken nog meer centraal zetten. Daarom willen we doelgericht werken in kleinere groepen op basis van sector, locatie, … Zo zal het voor de ondernemers nog eenvoudiger worden om te netwerken.
Wat is onze doelstelling?
We willen het voor de ondernemers nog eenvoudiger maken om in contact te komen met andere ondernemers waarmee men mogelijks zou kunnen samenwerken.
Wanneer?
Eerste semester van 2022
Budget?
Jaarlijks budget 10.000 euro (wordt op heden reeds voorzien)