Opmaak van het Economisch Plan
In het meerjarenplan werd de ambitie opgenomen om een strategisch actieplan op te stellen dat de basis vormt voor het economisch beleid in de toekomst. Dit kadert binnen actieplan PB2-AP12: Ondersteunende maatregelen worden genomen voor de lokale economie.
Benieuwd hoe het plan tot stand is gekomen? Je ontdekt het hieronder ๐
Het doel van dit Strategisch Economisch Plan is de Wevelgemse economie versterken door het uitwerken van een duidelijk en doordacht actieplan dat de basis zal vormen voor het economisch beleid voor de komende jaren.
Het resultaat is een dynamisch en levendig plan dat samen met de lokale economie mee zal evolueren. Indien nodig kunnen bijkomende prioriteiten en acties uitgewerkt worden.
De focus ligt op het economisch aspect. Mobiliteit en ruimtelijke ordening worden in dit plan niet behandeld.
Voor de opmaak van het plan werd geen beroep gedaan op een studiebureau. Het werd voornamelijk opgemaakt door de cel Lokale Economie, die kon rekenen op de ondersteuning van OC West, Leiedal en Unizo, binnen een KI:SS West-project. Uiteraard
werden ook de ondernemers zelf betrokken bij de opmaak.
Het plan werd in vijf grote stappen opgemaakt:
- Analyse van de ruimtelijke en cijfergegevens door OC West en Leiedal
- Opmaak van SWOT-analyses door focusgroepen met handelaars en ondernemers per deelgemeente
- Opmaak van een ontwerpversie
- Voorstelling van de ontwerpversie aan de Economische raad en de werkgroep Economie
- Opmaak van de definitieve versie.
Op basis van cijfergegevens en de focusgroepen met ondernemers werd een omgevingsanalyse uitgevoerd. Voor de cijfers baseerden we ons op de website https://provincies.incijfers.be, waar telkens de meest recente cijfers en historische cijfers terug te vinden zijn.
Tijdens de focusgroepen met ondernemers werd een SWOT-anayse opgemaakt. Een SWOT-analyse is een methode om sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen in kaart te brengen.
De belangrijkste elementen van deze analyses kun je raadplegen via onderstaande link.
Om basisvoorzieningen in elke kern te garanderen zijn extra stimulansen om een zaak te starten wenselijk, vooral in de categorie levensmiddelen. In het aanbod binnen deze categorie is er een sterke terugval.
Daarnaast moet er voldoende aandacht zijn voor het aanpakken van leegstand en het creรซren van aantrekkelijke, duurzame en toegankelijke handelspanden. Leegstaande en verloederde handelspanden hebben namelijk een negatieve impact op de beleving in de kern.
Er moet vermeden worden dat de baanconcentraties verder worden uitgebreid zolang er geen oplossing is voor de mobiliteitsproblematiek op de N8. Elke bijkomende ontwikkeling zorgt namelijk voor extra druk op de N8. Nieuwe zaken vestigen zich bij voorkeur in de kern. Dit zal zowel de kern ten goede komen, alsook de bedrijven op de industriezone die heel wat personeel tewerkstellen die vaak afgeschrikt worden door de mobiliteitsproblemen op de N8. Om de ongewenste uitbreiding van baanconcentraties te vermijden wordt het aanbevolen dat projectontwikkelaars eerst onderzoeken of reeds bebouwde percelen in aanmerking kunnen komen voor een nieuwe ontwikkeling, alvorens green fields aan te snijden. Het ruimtegebruik voor bedrijvigheid ligt boven het gemiddelde en er zijn nog heel wat leegstaande panden in de gemeente.
Zelfstandigen verdienen extra aandacht en ondersteuning bij hun zoektocht naar nieuwe
klanten en de ontdekking van de digitale wereld. De administratieve lasten worden zoveel mogelijk beperkt. De bestaande procedures worden geanalyseerd en waar mogelijk vereenvoudigd. Betere en duidelijkere communicatie naar ondernemers kan de afstand tussen gemeentebestuur en ondernemers verkleinen.
De actiepunten worden verspreid over de komende 3 jaar uitgevoerd (2021-2023).
Er is een budget voorzien van 209 250 euro voor de uitvoering van het actieplan.